Avsmalnande SEO

Orsak och verkan när det gäller marknadsföring i allmänhet och sökmotoroptimering i synnerhet kan ge en del oväntade vändningar.
Att mista en kund inom optimering eller få ett mindre engagemang händer ibland, inte ofta men det händer.
Det kan vara ekonomiska orsaker, förväntningar som inte uppfyllts, eller ny organisation för att bara nämna några orsaker.
Däremot brukar det inte tillhöra vanligheterna att ens engagemang hos en kund minskar tack vare att man gjort ett för bra arbete.

 

 

 

 

 

Nära samarbete inom SEO

I mitt fall gäller det en kund som jag haft under ett antal år. Engagemanget började i mindre skala för att utvecklas till ett större åtagande under åren som fortlöpte.

Arbete förflöt mer eller mindre enligt plan vad som gällde placeringar och då även konverteringar. Kunden är i nuläget relativt dominant inom sin nisch på den organiska listan i Google.
Mitt arbete har gället både länkanskaffning och on page optimering av webbplatsen. Ett samarbete jag har skött i mycket nära kontakt med kunden.
Vi har bollat idéer mellan oss och jag har delgett en stor del av mina kunskaper inom SEO till kunden. Kunden har också visat ett stort intresse av optimering och engagerat sig ordentligt.
Under årens lopp har webbplatsen successivt klättrat uppåt och det viktigaste; konverteringen har ökat ordentligt.

Transparens är bara förnamnet på mitt arbete gentemot kunden. För stor transparens skulle man nästan kunna säga.

Minskad SEO

En dag kontaktar kunden mig och säger att han nog hade tänkt minska ned mitt åtagande för hans webbplats rätt så rejält. Ett mindre engagemang skulle kvarstå men huvuddelen skulle krympa ned.
Orsaken var att han tyckte att han under den tiden vi har samarbetet fått så mycket kunskap inom SEO att han vill ta hand om den största delen av det arbetet på egen hand.
Allt från on page- till off page-arbetet.

Inte så mycket att säga om det. Även om det känns lite ironiskt att ett åtagande som går utmärkt resulterar i att man tappar arbete.
Samtidigt är det med en rätt så stor glädje att det arbetet man har gjort och det man förmedlat i kunskapsväg gett upphov till ett så stort intresse hos en kund.

Och som sagt en mindre åtagande har jag fortfarande kvar. Och för tillfället är inte kunder en trång sektor i min verksamhet.

Det här inlägget postades i Kunder och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 svar till Avsmalnande SEO

  1. Stefan Bergfeldt skriver:

    Där ser man. Transparens är väl bra, men du kanske har gått ett steg för långt?
    Jag är liten i SEO-branchen, det är något jag erbjuder dem som frågar bara, och transparens är såklart viktigt, och jag har sett liknande effekter som du.

    Jag lämnade en lista med förslag på förbättringar on-page till en kund som jag tyvärr inte gör hemsidan åt. Kunden förstod hur hon kunde använda detta på samtliga undersidor, inte bara de vi ville få upp i SERPen.

    Kunden har kvar samma åtagande, som handlar mycket om att bygga länkar och rapportera resultat. Det är sådant som kunden inte har tid eller kompetens att sköta själv.

    • admin skriver:

      Alltid en avvägning med djupet på transparens. Men håller man på några år så ser de intresserade hur arbetet skall/kan läggas upp. Har de sedan bra koll på placeringar så ser de också orsak och verkan på insatta åtgärder. Framför allt on page som är rätt så lätt att se vad det arbetet kan göra om man följer det.

  2. Fredrik Näs skriver:

    Hej Urban, trevligt att se nya inlägg i rss läsaren från dig!

    Ta det som en enorm komplimang, det är en sak att utföra seo, men att göra det med passion och så bra att kunden blir inspirerad och faktiskt lär sig av dig, det är inget annat än en stor komplimang. Och även om du inte har kvar den större delen av engagemanget, så är ju den här kunden guld värd! Det är ju tveklöst vem han kommer
    att rekommendera när någon frågar han om marknadsföring & seo tjänster.

    Trevlig helg,

    Fredrik Näs

    • admin skriver:

      Jag pratade med honom före det här inlägget också att det skulle komma och inga invändningar mot beskrivningen. Så jag kan ge honom som referens om någon seriös blivande kund frågar.
      Jag är mycket restriktiv att lämna ut kunder öppet för övrigt http://www.urbalill.se/blogg/?p=37

      Och jodå han kommer rekommendera mig. Och som sagt vi fortsätter samarbeta fast på en något lägre nivå.

  3. Jag förstår om det känns snopet att förlora en kund av den anledningen att du gjort ett för bra jobb. Jag är dock inne på Fredriks linje att detta kan vara något värdefullt och varumärkesbyggande. Kunden kommer med största sannolikhet att rekommendera dig som SEO-snubbe, om han inte tar den kunden själv. 🙂

    Jag tror på transparens och samarbete med kunden. Det dyker antagligen upp dem som förr eller senare lär sig det du gör skapligt och vill göra det i egen regi. Jfr. Ta hem en målare och stirra på honom när han jobbar så slipper du anlita honom i framtiden.

    Jag tror inte heller det är skadligt för verksamheten att lägga ut guider om SEO. Godbitarna får man dock behålla för sig själv. Guider och kurser skapar goodwill och en känsla av någon som kan sin sak. Kunderna köper bara delvis kunskapen man besitter, den andra halvan är köp av tid.

  4. Seotjejen skriver:

    Förstår att detta känns lite snopet, men å andra sidan har jag förstått att du gärna delar med dig av diverse sökmotoroptimeringstips, så att ha kommit så långt att du fått en kund i princip självgående är en oerhört fin komplimang tycker jag. Det tyder ju på att du både är mycket kunnig och pedagogisk! Jag har jobbat med sökmotoroptimering i flera år och har aldrig lyckats lära upp någon så bra, så jag blir i varje fall imponerad av detta.

    Sedan tror/hoppas jag också att du kommer att få lysande rekommendationer och referenser av en sådan kund, så trots att detta kanske leder till lite mindre jobb kortsiktigt, är det ju inte alls säkert att det blir så i det långa loppet.

    • admin skriver:

      Det här är en engagerad kund. Så han har frågat och så har vi bollat idéer mellan oss och gjort tester. Inlänksdelen har han fått bra kläm dessutom.
      Referenser kommer inte vara några problem.

      Sedan känns det rätt så bra att min tidigare erfarenhet som bl.a. intern- och externutbildare i en helt annan bransch inte har försvunnit helt.

      Tack för kommentaren.