Branschorganisation finns inte inom SEO

IDG har för en artikel av Sara Andersson från Sempo Scandinavia rubricerat Sempo som SEO-branschens organisation.
Vilket nog kan anses vara en kraftig överdrift. Sant är att några stycken av de större företagen inom SEO finns med där. Men att kalla det för en branschorganisation är en mycket kraftig överdrift.
Tittar man exempelvis på Jim Westergrens lista över svenska SEO-företag så hittar vi där 91 stycken företag. Förvisso en del av dem små som mitt eget, men inte finns det en branschorganisation som har acceptans bland de flesta av oss verksamma inom SEO.

Utan att utropa sig till branschorganisation är mer en vilja att försöka förankra sig hos de av de större SEO-företagen. Lite som en klubb för inbördes beundran där de som är medlemmar kan klämma upp en logo på sin webbplats.
Lite som Svedmas försök att ta fram etiska regler för sponsrade länkar år 2008. Som blev ett intetsägande pdf-dokument på fyra sidor. Troligtvis bortglömt av alla vid det här laget.
Ungefär likadant som med TS sexsidiga dokument om sökrelaterade tjänster. PDF-fil här.

Nu kan det påpekas att det inte är Sara Andersson som satt rubriken på artikeln, mig veterligen. Men av texten så framgår att målgruppen för hennes artikel gäller de större företagen i landet. De företagen som kan hålla sig med avdelningar inom kommunikation, IT anlita Reklambyråer och PR-byråer.
Med andra ord en verklighet som inte gäller för det stora flertalet av Sveriges företag.

Nu är det förstås inte speciellt överraskande att små och medelstora företag inte räknas så där på riktigt. Bara lite beklämmande.

Uppdaterat 110122
Då jag refererar till Christians bloggpost om Sempo i några av mina svar så är det väl lägligt att jag också länkar till inlägget som rör Sempo också vilket finns här. Visserligen snart två gammalt men visar att det finns uppenbara brister hos Sempo.

Det här inlägget postades i SEO-branschen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

13 svar till Branschorganisation finns inte inom SEO

  1. Petter skriver:

    En bra artikel. Det är verkligen beklämmande!

    Petter

  2. admin skriver:

    Jo det är som de mindre företagen aldrig finns med i något sammanhang.
    Intresset hos Sempo att få med sig fler är i princip lika med noll också. SEO-forum vore till exempel en bra plattform att medverka i för att försöka skapa intresse.

  3. Jag tycker det är märkligt att det är så många som tolkar artikeln på felaktigt sätt. Sara säger inte att ”följande gäller alla”. Den är mer eller mindre riktat till företag a större storlek. Som jag ser det så bör man ha en omsättning på minst hundra miljoner kronor.

    Skulle Sara skriva en artikel hur ett småföretag skulle agera med en till fyra anställda. Tror jag den skulle bli minst lika intressant.

    Angående Sempo som branschorganisation så förstår jag din kritik då den inte har fått fotfäste i Sverige. Något helhjärtad satsning har inte funnits heller då det krävs stort engagemang från ideellt arbete. Förmodligen ser de som arbetar där ingen vinst med att driva det framåt i och med deras övriga roller.

    Jag ser dock ett behov utav en branschorganisation där konsumenten av ”sökmarknadsföring” kan hitta trygghet för sin investering. Det finns exemepelvis Trygg E-Handel

    Vad tycker du Urban som har arbetat länge i branschen? Bör det finnas en branschorganisation för SEO som är en branschorganisation på riktigt?

  4. admin skriver:

    @Nicklas. Först rubriken SEO-branschens organisation satte knappast Sara. Så igen skugga över henne för det.
    Men det är just fokuset på större företag som verkar dominera när det skrivs om SEO. De företagen är i total en minoritet av alla företag. Men ändå så sätts allt fokus på dem när det gäller SEO får man intrycket av skall jag säga. Men det skall jag återkomma till i en annan bloggpost och det med fokus på sociala media och varför de inte alltid passar för företag.

    Sempo, ja vad finns den till för egentligen kan man fråga sig. Medlemsavgiften ligger väl på runt 2.000:-/mån ingen större summa faktiskt. Men med tanke på att det enda man verkar få för det är en logo man kan peta upp på sidan så är det tämligen meningslöst. Fast det är klart det ser väl bra ut som en form av kvalitetssäkring för de företag som saknar insikt i SEO.

    Branschorganisation för SEO, tja idéen är i grunden inte fel. Problemet som finns där är det saknas ett regelverk som exempelvis finns för elbranschen, husbyggnation, våtrumsrenovering etc.
    Vi har sökmotorernas (läs Google) luddiga regler som ständigt är uppe till tolkning om vad som egentligen menas. En del saker är klart uttalade ja men det mesta inte.
    Och utan ett fast regelverk för att bygga en organisation uppstår ett problem.
    Och som jag tar upp där i inlägget så har tidigare försök att fastställa regler fallit platt till marken.
    Men visst kan någon komma på en lösning på det samt få fram en struktur på organisation så skulle det nog vara intressant.

    Vad som gäller Svedma var jag tillfrågad av en i arbetsgruppen om jag ville vara med där, vilket jag ville. Men det föll tydligen på att jag var för liten för att vara med. Fanns uppenbarligen inget intresse att ha med mindre företag i den arbetsgruppen. Och när jag ser resultatet så blev det nog bäst så att jag inte var med.

    • Som du säger så behövs det ett regelverk som byggbranschen har (hur bra det nu fungerar efter att ha sett Fuskbyggarna på Tv4).

      Just SEO-branschen har av någon outgrundlig anledning fått något som både heter vit, grå och svart zon. En kakelsättare som arbetar i våtutrymmen, han skulle med all säkerhet kunna tolka sina regler och rekommendationer. Å andra sidan står kakelsättarens regler på svenska så jag undrar vad som behövs tolkas.

      Så länge det fungerar att bryta mot två av tio regler, kommer det alltid finnas grå och svart zon. Skulle Google exempelvis hitta en sajt som är en av många i ett sajtnätvker där man lägger upp länkar mot betalning. Skulle de naturligtvis släcka den. Men eftersom Google inte kan bevisa att det har skett en transaktion av pengar blir det svårt att ta beslutet.

      Så länge länkar har stor betydelse som det ser ut just nu, kommer det fortfarande fortgå som det gör nu. Det är helt enkelt Google som kan ändra på saken. Dock ingen enkel sak att lösa.

      För min egen del så förenklade en branschorganisation mig när jag renoverade mitt badrum. Samma hjälp bör finnas även till konsumenter av SEO, SEM som är ett komplext område. Där väldigt många upplever att de har blivit lurade, eller så vet man inte än om man är det.

      Jag är inte med i Sempo idag, men funderar dels över att gå med.
      Sempo verkar ha potential att kunna bli betydligt bättre både för medlemmar och konsumenter så att det blir en branschorganisation på riktigt. Eller avd säger du?

      • admin skriver:

        Om jag inte misstar mig så friades företaget i rätten som det gällde i TV4. Men då jag inte tittar på programmet och har en begränsad kunskap om fallet så avstår jag från vidare kommentarer om just det.

        Ett grundproblem, bland många, är att exempelvis kakelsättarnas branschorganisation, Byggkeramikrådet, håller kurser och ger behörighet för installationsarbeten av olika typer.
        Kurser som bygger på tvingande regler utfärdade av Boverket. Och så ser det ut för många branschorganisationer. Ett av staten utfärdat regelverk i grunden.
        Visserligen kan man tänka sig en organisation som Komm, för reklambranschen, men deras regelverk känner jag inte till.

        Och vi är fortfarande tillbaka till vem/vilka är det som skall sätta sig att tolka Googles regler och tala om vad som är ok att göra och vad som inte är ok att göra.
        Under årens lopp har ett antal personer försökt men ingen kan låta påskina att de vet hur reglerna skall tolkas. Även om en del gärna vill att andra skall uppfatta det så.
        Exempelvis så är länkbyte enligt Google mot riktlinjerna och det sker i stor skala.
        Och vem skall definiera vad stor skala är tycker du Nicklas?

        Sempo ser jag som en papperstiger utan värde som dessutom inte är vare sig representativ för branschen ej heller har förmåga att agera. Vilket en sökning på orden Christian Rudolf och Sempo visar med all önskvärd tydlighet.
        Nu är jag ytterst ovilliga att diskutera andra SEO-företag och deras metoder till skillnad från en del andra. Jag föredrar att dra fram mina egna förtjänster inte att kritisera andra. Men SEMPOs ordförande och några logor som visar på kompetens hos Google får mig att fundera lite eftersom de inte är klickbara på det sättet som de borde vara på hennes webbplats.
        Ett rent förbiseende förmodligen men ändå.

        Men visst kan någon visa för mig vilken nytta jag skulle ha praktiskt att ansluta mig till en branschorganisation den dagen en sådan finns så skall jag seriöst överväga det.
        Som det ser ut nu med alternativen kan jag inte vare sig se att det finns en branschorganisation ej heller vilken nytta jag skulle ha av en sådan.

  5. När köpare av sökmotoroptimering inte köper av dig pga. av att du inte är med i en känd branschorganisation som slutkunden har förtroende. Det är först då som du tjänar på att vara med i en branschorganisation.

    Organisationen som sådn kan ha interna mötesdagar av dylika slag och annan allmännyttig funktion gentemot sina medlemmar.

    Angående Sempo, så tycker jag det är märkligt till en början att flertalet leverantörer av SEO säger att Sempo inte är branschorganisation för SEO. Det är kritik som Sempo bör ta med sig och diskutera vidare. Förmodligen så har det inte varit tillräcklig dialog från Sempos sida mot potentiella medlemmar.

    Jag sitter mest och funderar på hur man får färre köpare att bli så pass lurade som de blir idag. Som i sin tur kräks på företag som arbetar inom seo pga. av att de har blivit så fruktansvärt grundlurade.

    Tryggheten hos slutkonsumenten finns dels i ”utbildning”, men för de som inte har tid och intresse ska kunna luta sig mot och känna trygghet via en logga som hänvisar till att man arbetar etiskt och transparent.

    • admin skriver:

      Och då vill jag nog säga att behovet av en branschförening är rätt så begränsad inom överskådlig tid.
      Som i andra branschen bygger mycket på det förtroendet man känner för sin tilltänkta leverantör. Referenser eller som ofta för de kunder jag får, de skickas till mig av andra kunder.

      Sempo där håller jag med dig, deras intresse att nå ut till fler är obefintlig. Nu gör det inte så mycket för den diskussionen jag hänvisade till hos Christian Rudolf visar att Sempo inte har den mognad eller kunskap som krävs för att agera som branschorganisation.

      Och jag återkommer till det jag sagt tidigare, så länge det inte finns en adekvat utbildning för yrket eller tydliga direktiv från då Google så faller varje försök till branschorganisation.
      För vem skall sätta upp de etiska reglerna?
      En fråga som jag hitintills aldrig har kunnat få svar på.
      Det kan på sin höjd bli några luddiga regler om öppenhet mot kunden.

      Visst finns det lurade företag och en del kritik mot SEO-branschen. Mycket kommer dock från en del verksamma i branschen som tagit på sig någon roll av att tolka Google.
      En rätt så naturlig följd då det saknas klara direktiv hur optimeringen skall gå till. Nu pratar jag inte om någon självpåtagen roll hos någon form av organisation utan från de enda som kan ge direktiven och det är sökmotorerna.
      Så länge de inte deltar i arbetet eller specificerar på detaljnivå vad som är ok att göra eller inte så kommer varje försök att skapa ett regelverk vara meningslöst.
      Regler om transparens ja, men inte om teknik.

  6. Pingback: Branschorganisation för SEO, bra eller dåligt? « Webbdesign & sökmotoroptimering av Håkan Persson

  7. Håkan Persson skriver:

    Jag började skriva här men det blev alldeles för många ord så copy v /copy v förpassade istället mitt svar till min ganska så vilande privata blogg http://hakanpersson.wordpress.com/2011/01/22/branschorganisation-for-seo-bra-eller-daligt/

    • admin skriver:

      Finns nog läge att följa upp det här inlägget märker jag med ett nytt snart. Där jag tar med de som har haft synpunkter. Och jag väntar med spänning på en kommentar från någon på Sempo om de överhuvudtaget är intresserade att marknadsföra sig aktivt bland oss i SEO-branschen.
      Behöver inte vara här hos mig, lämplig plats skulle som jag föreslagit tidigare http://www.seo-forum.se där når man ett antal aktiva inom SEO-världen.

      Och jag kan garantera att den tråden kommer hållas i ordning och vara saklig.

  8. Christian skriver:

    Tack Urban. Det va väldigt snällt av dig att länka till mig. Synd bara att Jajja städat hårt i sitt sökresultat 😉 Nåja, de kunde nog inte kalla sig SEO bolag om de inte klarade av det.

    Mina tankar

    1. Den där artiklen var rätt fåning. Försök få ihop projekt som är uppdelade på det sättet. Nästan en omöjlighet och de fallen man klarar det kostar de + en miljon sek i månaden. Galet mkt pengar och helt i onödan. Man kan inte köra SEO projekt på det sättet, speciellt inte utan att utse vems ansvar det är att fixa länkarna.

    2. Jag tror också en branschorganisation tillför noll och inget. Skall man upphandla SEO får man lära sig och gör reaserch. Företag klarar av att upphandla miljardupphandlingar och det är bara för företagen att lära sig. De har lärt sig så mkt annat så varför skulle de inte kunna lära sig köpa detta?

    • admin skriver:

      Jo det var lika bra att länka till dig eftersom det har en stor relevans till det jag kallad för avlatsbrev på Twitter. Lite som att köpa utsläppsrätter och flyga iväg till Thailand med gott samvete.
      Städning, den var ju riktigt effektiv. Det är inte fel att ha två översta träffarna till företagets sidor 🙂

      1) Det var lite det jag menade, det stora flertalet företag som köper SEO ligger inte i närheten av de beloppen inte ens på årsbasis. Men fokus ligger tyvärr hos en del förespråkare i branschen just på de riktigt stora företagen som väl kan vara några 1000 i hela landet kanske.
      Finns runt 180.000 företag med anställda mellan 1-20 stycken. Och då 500.000 mindre företag utan anställda med en ägare. De har vare sig tid att aktivera sig i någon större utsträckning i sociala media eller jaga länkar på egen hand.
      Om jag lyckas få en av mina kunder att överhuvudtaget börja aktivera sig med en företagsblogg är det en framgång. Och då är jag ändå rätt så intensiv i att påpeka vikten och ge hjälp för det.

      2) Visst allt annat anses det att företag skall kunna klara av att upphandla. Tillbyggnad av lokaler, förhandlingar med parter om markförvärv eller att köpa upp andra företag. Investera i produktionsanläggningar, forskning för framtiden etc.

      Sedan är nog tyngdpunkten i en del diskussioner om en branschorganisation fel. Frågan är vad en sådan kan tillföra mig som verksam i branschen, inte vad den kan göra för de som skall handla SEO.
      Företagen borde väl snarare ta den delen via sina organisationer.