Debatter om SEO. Når de utanför branschen?

Debatterna som då och då initieras när det gäller arbetsmetoder som rör SEO brukar röra av en del känslor.
Det kan fundera lite på är hur många det egentligen är utanför vår egen bransch som överhuvudtaget känner till de diskussionerna. Och i de fall de nu känner till dem, om de då bryr sig.

Ur mitt perspektiv
Under åren har jag haft kontakt med några hundra företag när det gäller SEO. Antingen som kunder eller via förfrågningar om optimering. Då jag inte besvarar förfrågningar på mail utan att först prata med personen så är alla dessa personliga kontakter.

Dessutom kommer en stor del av dessa kontakter som ett resultat av mitt engagemang i SEO-forum. Vilket borde borga för ett större intresse i branschen än de som kommer via andra källor.
Jag har också pratat lite med kollegor om det här och svaret är ungefär detsamma som jag uppfattar det:

Svagt genomslag utanför SEO-branschen
Den rätt så samstämmiga bilden är att det är ett fåtal kunder som känner till de diskussioner som förekommer om SEO och de olika sätt man kan utföra det på.
Och det gäller inte bara små företag utan även större företag. Där man ibland kunde förvänta sig lite större intresse.

Dessutom när det gäller kunskaper om mer namnkunniga personer inom branschen och deras skriverier på bloggar så är det i princip likadant där. De som vi i branschen känner till är obekanta för de flesta utanför.

När jag för ett tag sedan pratade med en webbyrå som även sysslar lite med sök, kunde de bara komma på ett enda namn i branschen. Debatten som Unni drog igång hade de en svag minnesbild av men inget som de följt.

Vad ger resultat är frågan
De få som följer debatten är mest intresserade av vilka metoder som ger bäst resultat för deras webbplats.
Vilken metod som används är inte i fokus utan det som kan gynna deras webbplats är det allra viktigaste.

Nu som sagt är det här inte vetenskapligt på något sätt utan en personlig reflektion om att vi nog lever i en liten begränsad värld inom SEO med få utomstående som följer oss.
Eller begränsad värld; man skulle kunna säga liten låda för det passar bättre till videon som vi avrundar med.

Det här inlägget postades i SEO-branschen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 svar till Debatter om SEO. Når de utanför branschen?

  1. Jag instämmer i din reflektion, men av någon anledning har jag fått för mig att SEO-branschen ändå syns ganska bra. Man blir väl hemmablind. Läser man tidsskrifter som handlar om IT och digitala affärer verkar sök vara ett hett ämne sedan några år.

    Jag tycker ditt exempel om webbyrån som bara kände till ett namn i branschen är ganska häpnadsväckande. De sysslar ju ändå med sök. Det är ju i och för sig ganska vanligt bland webbyråer att erbjuda sina kunder sökmotoroptimering. Vilket i praktiken innebär att kunden kan ändra titlar och meta-description samt att sajten har SEO-vänliga URL:er.

    • admin skriver:

      Nu läser väl kanske inte så många utanför intresseområdet den typen av tidskrifter. CS har en pappersupplaga av 42000 ex till exempel.

      Men det finns förstår ett intresse av de som är aktiva med att skriva om sök att få det till att det är stor spridning utanför vår krets.
      Kan väl inte kännas så bra för självkänslan om man bara når ut till sina gelikar.