Du finns fast du inte syns

En mer sliten klyscha i marknadsföring av företag eller personer än Syns du inte finns du inte är svår att uppbringa. När det gäller Internet och marknadsföringen, där används den flitigt av SEO-företag och andra som vill försöka nå ut med sina tjänster.

Nu stämmer klyschan inte till fullo om man ser till en del detaljer. Detaljer som Magnus tar upp här.
Han tycker att ett SEO-företag måste ranka på något av de större sökorden inom SEO för att vara intressant att anlita.
Nu kan man alltid fundera lite på vad de större sökorden inom SEO är för svenskt vidkommande förutom då ordet sökmotoroptimering. Men vi bortser från det just nu.

Anledningar till att inte placera sig på SEO-begrepp
– En av anledningar är naturligtvis att företaget inte förmår att klara av att placera sig högt upp på relevanta ord för branschen trots att de försöker.
– Ett annat skäl kan vara att det helt enkelt inte behövs för att attrahera kunder. För egen del är mina främsta källor för kundrekrytering; referenser från andra kunder och min aktivitet i SEO-forum. Jag skulle klara min verksamhet utan att ha den här webbplatsen. Men med tanke på branschen jag verkar inom vore det kanske lite märkligt.
– De företag som bedriver aktiv försäljning av sina tjänster kan ge kundexempel på det arbete det har gjort. Och då är behovet att själv stoltsera med bra placeringar för egen del inte så stora.

Däremot så ser det naturligtvis bra ut om man driver SEO-verksamhet att man själv rankar bra på begrepp som är relaterade för branschen. Om inte annat för att stila lite inför sina konkurrenter.

Var ligger UrbaLill då?
Och jag som då inte anser att det är så fruktansvärt betydelsefullt var man är placerad på branschord.
Hur ligger jag till?
För närvarande på plats 9 på ordet sökmotoroptimering, dock mycket ostabilt så det kan gott hamna på plats 11-12 imorgon. För ordet internetmarknadsföring finns min sida på plats 1. På ordet sökordsoptimering på plats 5.
Med tanke på att jag arbetar ensam så tycker jag nog det är att betrakta som hyfsat bra.

Och just det där med att hur många det är som arbetar i ett företag leder oss in på nästa fråga.

Sveriges bästa sökmotoroptimerare
Om vi tar och tittar på de tio första platserna i Google så ser det ut så här. Siffran efter företagsnamnet anger antalet anställda/verksamma.

1. Wikipedia –
2. Nikke Lindqvist – 1 st
3. Sökmotorkonsult/Pineberry – 15 st
4. Medianalys – 51 st
5. SEO Design – 6 st
6. Clearsense – 18 st
7. Migroup – >10 (Osäker då det är en del av Getupdated)
8. Sökmotoroptimering.nu/David Olofsson – 1 st
9. UrbaLill/Urban Grotherus – 1 st
10. Mediastrategi – 2 st?

Tar man nu hänsyn till företagens storlek och dess placeringar på ordet sökmotoroptimering så kan man se att Nikke Lindqvist är värd en första placering på ordet och David Olofsson en andra plats. Min blygsamhet hindrar mig från att nämna vem som skulle hamna på plats nummer 3.

/

Det här inlägget postades i SEO och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

9 svar till Du finns fast du inte syns

  1. Visst är det trevligt att kunna ranka bra på ett eller ett par relevanta branschord. Men jag tycker som du att det inte är nödvändigt. Om man får mer kunder än man klarar av från Gula Sidorna så finns det ingen anledning att köpa SEO för 10 000 kr per månad.

    Nu handlade det däremot om SEO-bolag som har som uppgift att ge bra ranking åt sina kunder. Därför bör de även kunna ranka bra med sin egen sajt. Ja, på sätt och vis håller jag med. Men även här gäller detsamma. Måste man ranka bra om man får tillräckligt med kunder på annat sätt? Måste en målare ha ett nymålat hus?

    Om ett SEO-bolag har en väloljad säljorganisation som levererar kunder kanske inte webbplatsen är prio ett. Då kanske man fokuserar på kunderna. Så länge man lyckas leverera resultat till dem är allt ok. Det kan man mycket väl göra trots att företagssajten inte finns inom topp 50 på Google. För att ranka bra på ”sökmotoroptimering” är inte så jäkla lätt. Det är skillnad att konkurrera med branschen och att konkurrera åt en kund om positioner.

    • admin skriver:

      Lite det jag ville visa genom att ta in antalet verksamma i paritet med placeringar.
      Man kunde även ta in vinst per anställd eller omsättning, vinstmarginal, etc och det skulle se helt annorlunda ut.
      För det är som du säger resultatet som kunderna får som är det mest intressanta. Inte vad företaget presterar i placeringar på ord som kan anses höra till branschen.

      Och just ordet sökmotoroptimering är ett prestigeord eller med tanke på att det är en mansdominerade bransch det här med SEO, en kukförlängare.
      Visst skoj att ligga bra till men minimal betydelse för verksamheten om man har andra kundingångar.

  2. Fredrik Södergren skriver:

    Lite funderingar efter läst både inlägget och kommentarerna.
    För övrigt, ett bra inlägg Urban.

    Må erkänna att jag inte följt dig så pass mycket genom åren men jag har alltid ”följt” din närvaro på SEO-forum som du själv beskrev med din aktivitet.
    Sedan att vi båda har ett förflutet som copy-säljare efter granskat din LinkedIn.

    Men för att testa mina fjädrar inom SEO.

    Är det inte så att både Magnus och Nikke har näst intill onaturligt många inlänkar till sina sidor.

    Båda driver mer eller mindre en blogg enbart om SEO.
    I Magnus fall driver han SEO-skolan som han har och publicerar regelbundet nyheter inom ämnet.

    Nikke med sin blogg om enbart SEO i stort sätt.

    Låt oss säga att någon med samma kunskap som Nikke eller Magnus får för sig att ranka på ”sökmotoroptimering” så är loppet mer eller mindre kört från början idag och för att inte tala om den tid det skulle ta att bygga upp rankningen på det.

    Jag tvivlar ens att Nikke som dold SEO agent, eller hur jag nu ska uttrycka det.
    Skulle klara av bakom det dolda att lyfta en ny sida/blogg till top 10 på ordet ”sökmotoroptimering”.

    Men för övrigt, grymt inlägg och jag kan garantera att jag följer dig idag :).

    • admin skriver:

      Copy-säljare du med, skoj får leta upp dig lite bättre på nätet för att se mer om det.

      Nikke har funnits på nätet under lång tid och skrivit mycket om SEO och fått den där externa uppmärksamheten som Google gillar. Att Nikke kan sitt hantverk märker man på hans inlägg.
      Magnus med sin SEO-skola och tjänsten som de har – Hur mår min sajt – har gjort sitt till där.

      För min egen del så harvar jag mellan plats 9 till 11/15 numera och den här webbplatsen är nu 11 år gammal så visst har ålder en betydelse. Även om den senaste uppgången beror på andras tillkortakommanden framför egna prestationer.

      Men visst skulle det gå att ta en ny webbplats upp till topp tio. Andra har lyckats med det men fallit tillbaka då de varit lite för ivriga att skapa länkar till den.
      Men med ett utmärkt innehåll som attraherar läsare så bör det definitivt gå att ta sig till topp 10 på sikt.
      Frågan är bara om det är värt besväret med arbetsinsatsen för det ekonomiska utbytet man får.
      Tvivlar på det.

    • Magnus skriver:

      Sökmotoroptimering är inte ett särskilt konkurrensutsatt ord och att ta en site till topp 10 i det kräver inga jätteansträngningar. Jag jobbar till vardags i mycket högre konkurrens, på mycket större sökord.

      Som jämförelse kan vi väl ta min andra blogg sunsetseo.com, där jag faktiskt just nu arbetar aktivt för en position på SEO i USA.

      Jag vill inte gå i god för att Nikke skulle kunna ta en position men själv ser jag inga som helst problem med det, jag har ju redan gjort det.

      • Kul med svar Magnus.

        Men för att vända på steken.
        Du har ett ganska välbyggt ”varumärke” redan.

        Men jag tvivlar starkt fortfarande efter att läst ditt inlägg.
        Jag säger fortfarande enligt eget tycke följande.

        Svårt att se att du som t.ex ”anonym” person kan få en sida att ranka på det ordet.
        För att inte tala om den länkkraft du skulle behöva för att ens ha en chans.

        Kikade på dina och Nikkes länkar och det är otroligt många.

        Sedan är ju erat inehåll 100% grymt relaterat till det hela.

        Krävs mycket kunskap, mycket arbete för att som sagt ha en chans.

        Men enligt mig är det ett dött lopp 🙂

        • Magnus skriver:

          Fast jag har ju skrivit allt innehåll och allt vad jag kan tänkas ha som varumärke kommer ju från att jag byggt upp just den bloggen. Allt det du säger är ju precis vad jag redan gjort, om något är det väl lättare andra gången.

          Frågan om länkkraft är intressant däremot, det är det som skiljer agnarna från vetet.

    • Lucas Welander skriver:

      Sökmotoroptimering handlar mycket om att skapa länkar, blogga, fixa till content m.m

      Det många dock inte tänker på är för att ta upp en sida på ett specifikt ord så krävs det tålamod.

      Men framför allt får man inte ge upp efter man har gjort en snabb undersökning och insett att topp 3 har funnits med i 10 år. Hur ska jag någonsin kunna komma dit?

      Istället måste man tänka: Nu ska jag bevisa det här, att jag kan! Både för mig själv, som påstår mig jobba inom SEO och för framtida kunder. Sedan är det inte alls klart att just ordet som kommer ge dig kunder är ordet om din bransch.

      Så länge som det ger ditt företag ett värde och ett trust i dig som sökmotorexpert så kan ordet som genererar flest kunder kunna vara ”höjdhoppsgalan” (ordet är helt taget ur luften) likväl som ”sökmotoroptimering”

      Det kan även vara precis som Urban skriver att man kan få kunder genom andra sätt än placering på Google.

      Tid att placera sig högre i ett sökresultat kommer det alltid ta, hur mycket beror på hur konkurrensutsatt ordet i fråga är. Men A och O inom SEO är som jag skrev ovanför att inte ge upp. Vill man så går det, sedan kommer vissa ord kanske kosta en del pengar just för att det är så pass konkurrensutsatt.

      Nu har jag själv inte försökt ta mig upp på första sidan på just ordet ”sökmotoroptimering” som du tog upp Fredrik, så jag kan varken hålla med dig eller säga att du har fel egentligen. Men tålamod och hängivenhet till ett ord krävs om du dels vill ranka på ordet men också för att kunna skapa innehåll till sidan som besökare vill ha och vill dela med sig av.
      Annars kommer du inte orkar efter ett tag och du kommer tycka det verkar meningslöst och du kommer till slut att ge upp.

  3. Frida skriver:

    Ja den stora frågan här verkar vara: konverterar ordet sökmotoroptimering till sales? Kanske bland nybörjare i seo-branschen som vill ha en liten extra knuff initialt? Det känns spontant mest som en grej för att hävda sig i branschen, bland andra sökmotoroptimerare, men visst inger det ju faktiskt ett visst förtroende också.
    Grattis till bra resultat, Urban!