Hantera sitt rykte

Rykteshantering, googlestädning eller vad man nu vill kalla det för är en tjänst som jag med flera erbjuder till kunder. Dock för egen del så är jag mycket restriktiv vad jag vill arbete med, så det är inte många uppdrag jag tar på mig. Vilket jag redogör för här.
Men nu gäller inte frågan vad jag gör eller inte gör utan synen på hur man hanterar sitt rykte.

Komma till tals eller hindra andra att göra det
Nikke tog upp frågan på Lindedin, om det var en omoralisk att syssla med online reputation.
Där uppstod en liten skiljelinje i åsikter om det handlade om att, som Magnus menade, se skillnaden mellan att ta plats för att nå fram eller blockera andra från att höras. Även Marcus belyser frågan en del.
Delar vi upp de två begreppen så kan man få fram tre delar:

Ta plats för att nå fram
Att ta plats för att nå fram kan faktiskt innebära två saker. Dels kan det helt enkelt röra sig om att bemöta den negativa kritik man som person eller företag har fått på nätet.
Ta upp en dialog och sakligt och trovärdigt förklara eller reda ut de problem som kan finnas.

Det innebär att du i praktiken använder dig av kritikernas plattformar för att försvara dig. Om det så är forum, bloggar eller andra sociala medier så är det trots allt på de ställen där kritiken framförts från början.
Sättet kan delvis betraktas som en mer passiv form av rykteshantering. Detta då initiativet för hur diskussionen framöver kommer se ut inte styrs av dig utan av dina kritiker.
Det är en form av rykteshantering, den andra formen är:

Blockera andra från att höras
Rykteshantering där du själv tar kontroll av hur ditt företag/namn syns på nätet är den där du hindrar andra för att höras. I teorin inte så avancerat utan det gäller helt enkelt att trycka ned de negativa kommentarerna så att de inte syns längre.
Med andra ord se till att de som skriver positivt om dig eller neutralt är de som dominerar om man vill hitta information om ditt namn eller företag. Detta i kombination med dina egna resurser som blogg eller andra sidor du själv har helt kontroll över.

Det här är en metod som förespråkas av många och innebär i praktiken att du gör vad du kan för att knuffa undan de som är negativa; blockerar dem från att höras i klartext.

Den tredje metoden är bara att kombinera de två metoderna ovan.
Att försöka med förskönande omskrivningar för det här, gagnar inte diskussionen om rykteshantering.

Det här inlägget postades i Rykteshantering och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.