Internetmarknadsförare eller vad?

Magnus ställde frågan på Twitter om vilka som arbetade som sökmotorkonsulter. Eller då ansåg sig känna sig som en sådan.
Vilket fick mig att fundera lite på vilken titel man egentligen sätter på sitt eget yrke.

Olika benämningar för samma yrke

Att arbeta i huvudsak med sökmotoroptimering bör definitivt göra att man också kan definiera sig om en sökmotorkonsult. Där finns det knappast någon tvekan. För egen del så satte jag sökkonsult som titel för min egen presentationssida. Men det hade lika väl gått med något annat ord.

Andra ord finns det gott om för vårt yrke. Förutom de ovannämnda finns: sökmotoroptimerare, sökoptimerare, sökordsoptimerare, sökmotorkonsult, sökordskonsult bara för att nämna några. Det går att kombinera en hel del med orden sökmotor, optimerare, konsult och andra närliggande.

Valet av titel kan i en del fall styras av konkurrensen i sökmotorn. Lättare att komma högra upp på ett ord som inte så många använder sig av. Att sedan inte så många söker på ordet är kanske en mindre sak eftersom det ser snyggt ut i SERPen att ligga högt upp på ett ord.

Däremot är väl Magnus ordval sökmotorkonsult inte det mest optimala att försöka optimera en sida för. Detta då han själv ligger och har de första sex platserna för det ordet.

Internetmarknadsförare är min benämning

Internetmarknadsförare eller att jag sysslar med internetmarknadsföring är det jag brukar använda i samtal med dem som utanför branschen som frågar vad jag arbetar med. Jag har märkt att det blir lite lättare att få förståelse för det man arbetar med då, än om man säger att man exempelvis arbetar med sökmotoroptimering. Det ordet är det få som känner till, även om vi initierade nog tror att antalet är stort.

Nu är titeln internetmarknadsförare inget som jag försöker optimera för egen del. Det får räcka med min webbplats om internetmarknadsföring. Som för närvarnade återfinns på plats nummer två i den organiska sökningen. Jag har skrivit om den tidigare här på nyckelordsdomäner. Och trafiken till den webbplatsen är verkligen ingenting att hänga i julgranen inte ens på den platsen.

Valet av yrkestitel

Man kan nog konstatera att valet av yrkestitel till en viss del bestäms av vilket ord man tror kan vara gångbart i sökmotorerna för den egna webbplatsen och hur omgivningen skall få en klar bild av det yrket man sysselsätter sig med. Med stor sannolikhet så är sökmotorerna den överordnade aspekten i det hela.

Det här inlägget postades i SEO-branschen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 svar till Internetmarknadsförare eller vad?

  1. Fredrik Näs skriver:

    Ja kärt barn har många namn heter det ju, för mig så känns det som att det blir mer krig runt en ”titel” som har hög sökfrekvens i Google Adwords Keyword Tool, eftersom att om man placerar sig gott på detta ord så borde man kunna knipa en hel del uppdrag. Medan man säkerligen kan få en god del uppdrag även på de mer udda kombinationerna, eftersom att konkurrensen kommer att vara så pass låg att man urskiljer sig bättre. Jag har själv valt att köra på det mindre populära ordet ”sökoptimering” istället för sökmotoroptimering, och skulle sannolikt också välja sökoptimerare över sökmotoroptimerare om jag faktiskt tog uppdrag inom ämnet.

    Vänligen,
    Fredrik Näs

  2. admin skriver:

    Det är inte precis som en webbshop som säljer prylar med en avans på runt 75:- per styck, ord i vår bransch. Det kan gott och väl räcka med att få in ett fåtal affärer i månaden på mer udda kombinationer av sökmotorkonsulter eller vad man nu väljer att fokusera på för ord. Som du säger.

    Så man skall nog inte hänga upp sig allt för mycket på sökvolymen på branschord.
    Samma sak när det gäller kunder. Hade en för inte alltför länge sedan som toppar på ett ord där det görs ungefär 10 sökningar per månad. Struntvolym om det inte vore det att de satte en affär förra månaden som gav ett netto på runt 150.000:- för en kund som kom in på det ordet.