SEO-branschen – En bransch i uppåtgående på mer än ett sätt

Jag vill börja med att tacka Urban för att jag får äran att gästblogga hos honom, jag heter Anders Karlsson och är delägare i sökmotoroptimeringsföretaget DoubleSearch. Utöver detta driver jag ett antal e-butiker och bloggar om både e-handel och sökmotoroptimering på min blogg AndersIvar.se.

Idag tänkte jag skriva av mig lite om vad jag tror är en bransch som är på uppåtgående på så många sätt, nämligen en av de branscher jag själv verkar i och det handlar om sökmotoroptimeringsbranschen såklart. Jag har arbetat aktivt med SEO sedan 2011 och upplever att branschen har utvecklats enormt mycket under den period jag vart aktiv hittills, inte för att Google har infört massa nya saker i sin algoritm utan helt andra saker. Nämligen den hjälpsamhet som jag har hittat när man har behov av hjälp från andra och detta med att branschen i sig har ett dåligt rykte om sig, sämre än både bilförsäljare och hästhandlare i många fall. Av naturliga skäl så behöver man ibland hjälp i denna branschen, det kan vara att tolka någon ny algoritm som kommit men som man inte testat själv eller bolla idéer med andra sökmotorkonsulter som har mer erfarenhet av specifika saker jämfört med en själv. I och med att förutsättningarna för oss att göra våra jobb påverkas med ojämna mellanrum så är det nödvändigt att ha ett forum för att diskutera sådana saker och ta hjälp av varandra och SEO-branschen tillsammans med e-handelsbranschen är nog faktiskt de mest hjälpsamma branscher jag verkat i när det gäller att hjälpa andra och varandra vilket är riktigt roligt. Detta i sig gör att hela branschen får sig ett lyft rent kunskapsmässigt vilket är väldigt viktigt för en bransch som är så pass ny.

Tonen kan ibland vara hård mellan olika grenar eller falanger inom branschen men jag tror att den största vinsten av dessa meningsskiljaktigheter är att alla i branschen faktiskt lär sig ett och annat på vägen. Genom att vara öppen för andra företags eller personers tankar så lär man sig oftast en hel del nya saker, ett exempel på detta är Google-bomben som Urban bevisade att den fungerar. Jag själv hade ingen uppfattning om det för jag har aldrig testat och det var intressant att det fungerar och det var flera i branschen som inte trodde att det fungerade som blev motbevisade vilket var roligt. Och så lärde man sig något på vägen igen.

När det gäller branschens rykte i stort så är min känsla att förtroendet har blivit bättre än det var 2011 när jag klev in i gemet trots att det finns en hel del företag fortfarande som säljer ormolja, eller luft eller vad man väljer att kalla det. Det är dessa oseriösa företag som vi måste skydda oss själva från, företag som egentligen inte är företag, företag som inte har den mest grundläggande informationen om sig själva på sin egen webbplats, företag som levererar ingenting eller levererar rent skräp. Trots att det inom branschen finns olika synsätt på vad som är bra SEO och vad som är dålig SEO så finns det bland oss som är seriösa en samsyn på det mesta, det enda som skiljer sig i stort är hur länkanskaffning skall gå till som jag ser på det. Jag tycker det hade vart synd att se att den uppåtgående trenden bland svenska företag när det gäller synen på sökmotoroptimering vända neråt igen baserat på att det kommer massa lyckosökare som mestadels levererar noll och ingenting.

I en så ny bransch som det ändå är så finns det marknad för många företag men se till att du som företag anlitar ett seriöst företag som är öppna med vad det är dom gör och om de eventuella risker det innebär. Begär att få se inte bara resultat utan vad som gjort för att nå resultaten, träffa folk och kolla upp företagen ni funderar på att anlita finns i verkligheten, använd till exempel allabolag.se för att kolla upp företaget, begär in referenser från tidigare kunder och det viktigaste av allt, googla företaget och se vad som står skrivet om företaget du skall anlita för din sökmotoroptimering. Är sökresultatet nerlusat med skit så ligger det troligtvis något bakom det hela, kolla även upp om det finns pressmeddelanden eller något skrivet om dom hos någon tidning eller blogg du känner till. Gör helt enkelt en bra research som företagare innan du beslutar dig för vem du skall anlita så minskar risken att bli lurad avsevärt. För vi är en bransch i uppåtgående med allt vad det innebär.

Det här inlägget postades i Gästinlägg och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.