SEO-tävlingar: Nytta eller bortkastad tid?

Tävlingar inom sökmotoroptimering brukar dra till sig ett visst intresse. Tävlingar som oftast går ut på att placera en sida högt upp på av tävlingsledningens utvalda nyckelord.
Det är den traditionella typen av SEO-tävling där det helt enkelt är en kombination av bra on page-optimering samt off-page optimering som gäller. Och då med stor tonvikt på det sistnämnda.

För vinnaren eller de som placerar sig bra till en SEO-tävling kan det innebära början på en ny karriär samt naturligtvis en kundtillströmning för den som redan är etablerad. Jims andra placering i VM i sökmotoroptimering var ett lyft för honom i yrket som jag har förstått det. Även för Marcus bör vinsten i SEO-tävlingen med namnet carcasherdotcom ha gett en kick uppåt.
I de fallen kan man nog konstatera att det fanns en nytta att delta i en SEO-tävling.

Vikande intresse för tävlingar

För svenskt vidkommande har ett fåtal tävlingar hållits inom sökmotoroptimering. Den första ordnades för övrigt av Jim år 2006. Sedan dess har det varit tunnsått med dem i landet. Utomlands ordnas tävlingar fortfarande. Även om man får intrycket av att genomslaget på den svenska marknaden är svagt.

En förklaring till det bristande intresset är med stor sannolikhet arbetsinsatsen vägt mot de eventuella fördelar en vinst kan föra med sig. Helt enkelt att det är mer lönsamt att arbeta med kundsidor eller egna webbplatser vars livslängd är längre än en nyinköpt domän med påhittade ord.
Samt då en motvilja att exponera sina arbetsmetoder mot konkurrenter i branschen.

Försök till tävlingar

Nicklas betonar vikten av någon form av pris i SEO-branschen. Nu anordnas det sedan några år tillbaka av Swedma, en organisation vars acceptans inom SEO-branschen i stort sätt är lika obefintlig som SEMPO.
Den tävlingen rör sökmarknadsföring, ett begrepp som täcker in både SEO och SEM. Där man tävlar mer med åtgärder som gäller det man gör åt kunder och inte så mycket egen gärning. För övrigt en tävling som har en liten fiaskostämpel på sig. Bättre förklarat här av Magnus på Guldnyckeln.

Men om vi nu bortser från det och tittar på:

Värdet av en SEO-tävling

Att tävla skarpt med åtagande för kunder är onekligen en viss poäng. Detta då det mätbara resultatet lättare kan ses i form av direkta konverteringar. Vilket för övrigt borde vara den absolut viktigaste måttstocken vid bedömning av vilken som är vinnare.
Om det gäller SEM, sponsrade länkar, har dessutom storleken på insatsen ingen större betydelse utan det är utdelningen för kunden som bör avgöra. En kampanj för 10.000 kronor kan mycket väl med lätthet slå en där insatsen är en miljon om man tittar på utfallet för kunden.

Pratar vi placeringar i den organiska listan är det inte så mycket svårare heller. Utan kundnyttan är det som bör fälla avgörandet. Helt enkelt:
Vilket utfall ger de insatta resurserna?
Om det sedan gäller ord som poker eller hovslagare i Säffle har då inte så stor betydelse.

Frågan som uppstår är dock vilket värde och intresse det finns att delta i en tävling där det gäller arbete med en kund.
Att det kräver kundens godkännande är självklart.
Men finns det verkligen ett djupare intresse hos kunder att lyfta fram det som har lyckats för dem inom optimering?
Konkurrensen inom många sektorer är knivskarp och har blivit mycket hårdare genom de åren jag har arbetat med sökmotoroptimering.
Att då dela med sig av ett vinnande koncept till sina konkurrenter är kanske inte det mest intressanta.

För optimeringsföretaget finns det onekligen en del vinster med det hela. Om man har behov att skaffa kunder så kan självklart en vinst i en ordentligt uppsatt tävling vara en hjälp på den vägen.
Annars så är nog nyttan mycket begränsad av att delta och med andra ord bortkastad tid.

Det här inlägget postades i SEO-branschen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar till SEO-tävlingar: Nytta eller bortkastad tid?

  1. Marcus Westberg skriver:

    Hej Urban!

    Ja helt klart att man fick en liten skjuts uppåt tack vare den SEO-tävlingen. Det var ju inte prispengarna som var den stora vinsten. Det som vinsten var är den uppmärksamhet man fick som senare ledde till nya kontakter och kunder med
    mera.

    Frågan är nu om man ska satsa på att vinna prestigetävlingen guldnyckeln??! 😉

    • admin skriver:

      Jag kommer ihåg att det var rätt så mycket uppmärksamhet omkring de tävlingarna då. Så de borde ha gett en del och det gjorde det tydligen också.
      Guldnyckeln, man borde nog satsa på att komma in i juryn först och sedan delta 🙂