Sökmotoroptimerare, ett vanligt yrke?

Magnus tog upp en del arbetsuppgifter som en sökmotorkonsult sysslar med. Yrkestiteln är som jag skrev tidigare på internetmarknadsförare lite olika beroende på vem du pratar med.
Om vi nu bortser från vilken titeln yrket har utan istället tittar på yrket i sig.

Attraktivt yrke

Yrket har onekligen en viss attraktionskraft bland många av dem som sysslar med optimering i mindre skala.
En viss kritik mot yrket finns också. Dock är den mest förekommande hos företrädare bland dem som har tangering till yrket. Och i många fall finns det också bakomliggande egna kommersiella orsaker till den kritiken. Så den kan vi lämna därhän.

Yrket verkar ibland nästan ha en idealiserande aura omkring sig. Vilket kanske inte är så konstigt är man intresserad av IT, har några egna hobbysidor så låter det väl antagligen som en dröm att få arbeta med det på heltid.
Men när det går över från till heltid blir det en förändring.

Heltidsyrke som sökmotoroptimerare

När optimeringen går över till heltid förändras också en hel del. Arbetar man enbart med egna projekt så är förändringen kanske mindre, även om kraven på resultat och lönsamhet av naturliga skäl ökar. Ingen skillnad där mot andra egna företagare. Inte heller ger det någon större skillnad om man enbart eller till stor del arbetar med kunder.

En bilmekaniker har även krav från sina kunder. Konverteringen är dock lite annorlunda men i grunden samma princip, ett resultat skall uppnås.
Man kan invända att en optimerare arbetar mer kontinuerligt med en kund än en bilmekaniker. Men det förhållandet gäller för exempelvis en redovisningskonsult också.

Kreativitet, förståelse och påverkan

Kreativitet och förmåga att sätta sig in i olika branschers villkor är heller inte det unikt eller specifikt för en optimerare. Efter drygt 25 år i försäljningsbranschen med produkter mot kontorsmiljö och förpackningssystem var just förmågan att snabbt kunna sätta sig in i ett företags villkor en förutsättning för att klara av arbetet.

Påverkan då?
Man kan hävda att som optimerare finns en omständighet som man inte kan styra helt över. Och det är att till fullo behärska och förutsäga de åtgärder som sätts in. En sökmotor är den svaga länken där, eller starka beroende på hur man ser det.
Även om det går att med stor sannolikhet att förutse vad vissa åtgärder när det gäller optimering kommer att ge för resultat så finns en viss osäkerhetsfaktor där.
Men osäkerhetsfaktorn finns i fler yrken och branscher. För att ta ett dramatiskt exempel. Japans kärnkraft, det som inte kunde hända hände trots att det inte skulle hända.

Sökmotoroptimerare är ett vanligt yrke

Utan att på något sätt förringa mitt eget yrke så vill jag nog säga att det inte skiljer sig speciellt mycket mot andra yrken.
Kunskap, utbildning, erfarenhet, engagemang, nyfikenhet är några egenskaper som krävs av en duktig sökmotoroptimerare, precis som för många andra yrken.

För egen del, inte så mycket som skiljer mot andra yrken jag har haft. Men en skillnad finns, jag har förmånen att lättare kunna välja de tider på dygnet jag själv vill arbeta. Och det är värt mycket.

Det här inlägget postades i SEO-branschen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar till Sökmotoroptimerare, ett vanligt yrke?

  1. Christian R skriver:

    En sak tycker jag skiljer, det finns inga skolor, tester eller kvalitetstest. För bilmekaniker finns det ju gymnasielinjer och vidarutbildningar.

    Det tycker jag är en karaktär som skiljer sig för sökmarknadsförare kontra andra yrkesgrupper!

    • admin skriver:

      Om man tar det smalt så stämmer det du säger med utbildning. Dock vissa kunskaper inom php, annan programmering, interaktionsdesign, etc finns det utbildningar för. Om man tar det i ett bredare perspektiv vad som kan ingå i yrket.
      Nu jag har lagat mina tidigare bilar hos de som är självlärda och saknat utbildning.

      Men utbildning tog jag upp som ett kriterium bland många andra som behövs utan att lägga en värdering på vikten av de olika.
      Karaktär visst, men du måste vara en speciell karaktär för att klara dig som säljare också exempelvis om man skall dra det så.
      Ett företag jag var anställd hos plockade in 100 stycken aspiranter under en period av ett år. 10 blev kvar.

      Men nu är det ett yrke där mätbarhet på duglighet kan göras med dagliga intervaller i princip. Kortare tidsintervall, synligare och snabbare resultat än sökmotoroptimerare.

      Men som någon sa kan man inte visa resultat inom SEO kan man kalla det för branding och debitera dubbelt så mycket.

  2. Christian R skriver:

    Karaktär var nog fel ord av mig.

    Just säljare och sökmarknadsförare är lite lika i den bemärkelsen de kräver en viss jävlar anamma, just för att det är så mätbart, tycker jag!

  3. Petter Hedman skriver:

    En i mina ögon rättvis bedömning av yrket.
    Tålamod är en viktig egenskap tycker jag.
    Arbetar man i tuffare nischer så tar ju resultaten en del tid på sig…

    All optimering skall ju leda till konvertering, sade du en gång i en tråd på seo-forum.se .

    Det är ett bra råd tycker jag!