Att flytta och göra det rätt

Det här med flytt är inte alltid så enkelt. Läste en bloggpost av AndersIvar om att byta plattform på för en webbplats, göra den responsiv och med SLL-certifikat.
Och kan väl stämma in på mycket där. Det blir bättre med de förändringarna rent generellt även om man får ha is i magen då det kan vara lite skakigt någon eller några veckor efteråt. Men i de allra flesta fall blir det bättre sedan, om det inte vore för:

Webbyråer utan kunskap

I de fallen när webbyrån skall göra det tekniska arbetet med att byta plattform för en webbplats, då börjar ångesten infinna sig hos mig om det gäller en av mina kunder.
Som i ett fall för några år sedan, kan vi säga. En kund jag hade haft sedan länge och med bra placeringar på de viktiga begreppen för deras verksamhet.
Men de hade då inte de mest optimala urlerna eller systemet för verksamheten. Så en flytt behövdes göras.

Gav råd till företaget vad de skulle tänka på och det viktiga med en flytt. Muntligt och skriftligt för att vara på den säkra sidan.
Kontaktade webbyrån som skulle flytta hela webbplatsen via telefon för att försäkra mig om att de visste vad som gällde. Fick klartecken – det visste de minsann.
Skickade ett mail med instruktioner för att försäkra mig om att allt skulle göras korrekt.
Kontrollringde efteråt för att se att det inte fanns oklarheter i mailet eller i handhavandet att flytta.
Och det hade de kontroll på.
Men ändå så infann sig en viss oroskänsla hos mig. Inte så mycket att göra åt dock.

Webbyrån flyttade fel

Så vad händer när de flyttar?
De tar den enklaste tänkbara lösningen. Slaskar in runt 1000 undersidor in till huvudsidan. Det här med att de flesta av undersidorna sålda specifika produkter och en del av dem dessutom låg mycket bra till samt konverterade bra. De struntade de fullkomligt i.
Utan alla sidor som fanns på webbplatsen var nu pekade mot första sidan.

Ringde i en viss desperation upp till webbyrån och undrade vad tusan det hade gjort.
Får till svar att min kontaktperson hos dem hade tagit semester så det var en annan som gjort flytten.
Och de får det att låta som det är mitt fel att jag inte informerat all personal på företaget hur man gör en korrekt flytt av en webbplats.

Nu löste det sig till slut med korrekt omflyttning och som tur var tappades inte så mycket av placeringar i Google, de togs igen efter några veckor.
Men det lämnar en gnagande känsla av osäkerhet i mig varje gång en kund, presumtiv eller befintlig att de har kontakt med en webbyrå för att göra något.

Det här inlägget postades i Kunder. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.