Intern länkning

Ibland missuppfattas begreppet intern länkning till att bara gälla de länkar som finns i själva länkmenyn. De länkar omfattas förvisso också i begreppet interna länkar. De kan i princip i en mer aktiv on page optimering av sidan räknas bort. Att en besökare skall nå varje sida med två klick är även det något som förknippas med en effektiv internlänkning.
På ett sätt stämmer det, men att fokusera för mycket på en två klicks princip eller länkmenyn ger inte den mest effektiva optimeringen av en sida.

Låt oss för ett tag tänka bort att länkmenyn finns på en sidorna och faktiskt även glömma bort en sökmotor som Google. Istället sätter vi fokus på besökarna, för vars skull webbplatsen ytterst har skapats. Eller snarare att besökarna skall ge någon form av konverteringsgrad för företaget.
Om en besökare har kommit till en webbplats är det av syftet att köpa något eller skaffa information om något ämne eller bara fördriva lite tid i ett ämne som verkar intressant.

Om det är två klick för att nå varje enskild sida eller fyra har inte så stor betydelse, så länge besökaren finner det han tittar på intressant och det ger ett behov av att skaffa mer information.
Två klick skall inte förnekas att det naturligtvis är det mest optimala eller egentligen om man skall se på det krasst. – Den första sidan en besökare kommer till efter att ha kommit ifrån en sökmotor bör egentligen vara den mest intressanta. Så noll klick egentligen på själva webbplatsen.

Får att återgå till den tänkta webbplatsen utan länkmeny. Besökaren befinner sig på en sida som handlar som säljer träskruvar, från den sidan är det naturligt att i texten länka vidare till en undersida som handlar om skruvmejslar. Från den sidan är det naturligt att på ett liknande sätt länka vidare till batteridrivna skruvdragare. Därifrån förslagsvis till elektriska skruvdragare, osv.
Internlänkning skall hela tiden vara relevant så att en besökare uppfattar att länkarna ger ett mervärde för honom som besökare och gärna vill gå vidare och läsa mer.
Med den typen av intern länkning kan man för en stund glömma bort Google, för det en besökare finner relevant och logiskt kommer också Google att göra.
I princip skall en webbplatsbesökare kunna besöka en hel webbplats utan att använda länkmenyn överhuvudtaget. Det skall bara vara att följa de relevanta länkarna i texten.

Det är en riktigt on page optimering av sida. Att enbart fokusera på rubriktaggar, länktexter etc är inte riktigt konstruktivt. Utan relevans mellan innehåll och länkar skall hela tiden finnas.
Det behövs väl knappast nämnas att den här typen av optimering är det svåraste att göra då det tar en del tid att lägga upp en relevansschema mellan de olika sidorna. Att undertecknad även arbetar med den här delen av optimering behöver väl knappast nämnas.

Det här inlägget postades i Länkstrategier. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.