Personlig kontakt annars ingen offert

Jag brukar som många andra inom sökmotoroptimering få offertförfrågningar ibland via e-post.
Den som vill ha offerten begär en prisuppgift på vad mina tjänster skulle kosta. I en del fall lämnas uppgifter som: vilken webbplats det gäller, vilka nyckelord som är intressanta men inte alltid.
Det har inte så stor betydelse heller om det finns med uppgifter för mitt standardsvar är i princip att jag vill diskutera det på telefon först med en blivande kund innan jag pratar priser.
Nu har det inte att göra så mycket med att jag är säljare i grunden, och dessutom en skicklig sådan, utan av andra skäl som:

Kundens kompetens, krav och möjligheter

  • Kompetens
    En del som ligger till grund vid en offertförfarande vid optimering är vilken nivå en blivande kund står på.
    Kan de grundprinciperna inom SEO eller behöver de kunskap inom det området?
    Behöver man informera om de grundläggande principerna kan det gå åt mycket tid för att få förståelse varför varje enskild sida behöver ha en unik title. För att då belysa ett litet exempel på problematiken.
  • Krav
    Vilka krav en blivande kund har på utfallet av optimeringen är också en väsentlig faktor. Till viss del påverkar det priset men det är även en värdemätare på insikten om vad som kan göras inom vissa tidsrymder.
    Om det gäller exempelvis produkter vars säsongsstart är första veckan i maj är det lite i senaste laget att komma på att optimering skall köpas in 25 april samma år.
  • Möjligheter
    Åtkomstmöjligheter till webbplatsen är den mer tekniska delen av det hela. Kan kunden själv göra ändringar på webbplatsen eller lämna över den delen till mig?
    Eller hamnar vi ett nästan mardrömsscenario där allt måste gå via en webbyrå?
    Som förutom att ta 900:- för varje ändring på en webbplats dessutom ifrågasätter varför det skall göras. Och envist argumenterar emot allt och sitter där med en webbplats helt byggd i frames med flash dessutom. Där title-beskrivningen dessutom i framestet är – Startsida – och inget mer.
    Den typen av webbyråer tillhör tyvärr inte ovanligheterna.

Därför först telefonkontakt

Anledningarna ovan är några av dem som jag anser visar på vikten att ta ett personligt samtal med varje blivande kund som vill ha en offert.
Sitta och försöka kommunicera detta via mail ger bara upphov till onödigt mycket arbete och är inget jag vill ha. Knappast de blivande kunderna heller om det är seriösa. Dessutom ger fem minuter i telefon med någon mer information om en person än vad dussintalet mail eller andra opersonliga kontakter kan göra.

Så vill ni anlita mina tjänster inom sökmarknadsföring eller i alla fall få ett pris från mig. Så tar vi den första kontakten på telefon.

Det här inlägget postades i SEO-förfrågningar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 svar till Personlig kontakt annars ingen offert

  1. Det låter vettigt. Jag har fått förfrågningar via mail och det är svårt att göra några prisförslag utifrån ”Hej, vad kostar det att anlita dig för sökmotoroptimering?”. Visst kan man alltid säga ett timpris, men för att få en uppfattning om arbetstid och slutpris måste man ha mycket mer information. T.ex. vad det är för sajt, publiceringssystem, nisch.

    Jag tror precis som dig att telefonkontakt är mycket viktig. Under ett samtal kan man få fram mer detaljer samt förklara vad man kommer göra och hur mycket arbete som ligger bakom vissa delar.

    • admin skriver:

      Visst man behöver lyssna in en hel del om de punkterna jag tog upp där Sedan är faktiskt personkemin en del i det hela också.
      Och som du säger man får fram fler detaljer via telefon på ett snabbare sätt också.

      Skall ta en del lustiga episoder om det hela längre fram. Som den förfrågan jag fick för några år sedan där han inte hade någon fast telefon som jag kunde ringa. Och han inte ville ringa upp mig för att det var så dyrt med den kontantkortstelefonen han hade…

      • Haha! Kunde han inte spendera en femtiolapp på telefonsamtal så hade det nog varit svårt att få honom att acceptera någon faktura över 500 kr.

        • admin skriver:

          500:- det ville en betala i engångsavgift för att komma till topp 5 på ett pokerrelaterat ord…

          • Andreas Ahrens skriver:

            Det är helt otroligt vad långt ifrån verkligheten vissa människor är. Jag har fått liknande förslag på priser, dock ej inom SEO. Av någon anledning tror väldigt många att det är ok att pruta ner priset på IT-tjänster för ”grannens påg kan ju IT, han kan göra det för en struntsumma”.

          • admin skriver:

            Grannens son kan göra underverk med allt. Det känner jag väl igen från den tiden jag sysslade mer med webbdesign. 50:- i timmen är lite svårt att komma under om man säger så. Resultat verkar inte vara så intressant, utan det är priset som är det viktiga för en del.

  2. Jan Nilsson skriver:

    Telefonskräck är och förblir företagarens värsta fiende!