Analysverktyg som ställer till problem

Sökmotorkonsults analysverktyg – Hur mår din sajt –  ställer till problem ibland.
Inte så att verktyget är dåligt, snarare tvärtom det tillhör ett av de allra bästa automatiserade som finns att tillgå, i alla fall när det gäller på svenska.

Men det är just det att det är automatiserat som orsaker en del problem för de som använder det.
Övertron på verktyget gör att man då och då ser frågor i forum/bloggar där folk som fått runt 90-99 poäng, av 100 möjliga, undrar när de kommer toppa sökmotorerna.
Det visar på en bristande kunskap om sökmotoroptimering och en övertro på automatiska funktioner. Mycket av det som krävs för en lyckad sökmotoroptimering finns inte med i analysen och en del faktorer som analyseras kan man ifrågasätta viktningen av.
Jag tänker här närmast på att det bör vara minst 500 ord på varje sida. Vilket inte är en nödvändighet men som nu håller på att bli ett mantra hos en del nybörjare.
Sedan kan man ha synpunkter på antal tecken i title.
Men det är i det stora hela mindre saker, detta då verktyget för övrigt ger en viss vägledning i vad man bör tänka på när det gäller sökmotoroptimering när det gäller en del grundfaktorer.

Och man se det så här också; ju fler som litar till 100% på verktyget dess mindre konkurrens blir det i SERPen.

Det här inlägget postades i SEO-Verktyg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 svar till Analysverktyg som ställer till problem

  1. Cristian Herrera skriver:

    Tack för trevlig läsning och jag kan inte mer än hålla med.
    Fastän jag själv är tekniker i botten så vet jag att sök även handlar om mänskligt beteende, sökmönster och hur vi förändras i detta konstant.
    Jag tror att det aldrig kommer att komma något som kan klå en ordentlig analys utförd av en tänkande människa, som även har en förståelse för målgruppen, men som sagt var, tekniska verktyg är bara hjälpmedel, ingen helig bibel.

  2. admin skriver:

    Instämmer, en ordentlig analys behöver utföras av en person. En del tekniska saker som brutna länkar etc kan ju klaras av med program.
    Men jag tror att en del av det jag beskriver hänger ihop med att många vill att det skall gå fort så de tar sig inte tiden att reflektera över allt.

    Sedan verkar det som om många som tror att verktyget är perfekt är inne i området tjäna pengar snabbt på nätet. Med andra ord de tror att det skall gå skapa sig en förmögenhet med en MFA-sida på nolltid.

  3. Magnus skriver:

    Verktyget var förstås aldrig tänkt att ersätta en riktig sökmotoroptimering, vi använder det själva bland annat som checklista på artiklar och där tycker jag det fungerar bra. I övrigt så finns det ju förstås en lång rad faktorer som inte tas hänsyn till, internlänkar är en viktig i sammanhanget.

  4. admin skriver:

    @Magnus. Visst är det bra verktyget inte tu tal om det, vilket jag också framhåller.
    Utan det är mer reflektionen att en del tror att det är allt man behöver.

  5. Cristian Herrera skriver:

    Håller med Admin.
    Verktyg underlättar, men jag vet många som endast utgår från verktyg och tror att det är bra så.
    Inga sökordsanalyser eller nått, då blir man lite rädd.